آشنایی با دو شرکت اخلالگر و نو اندیش در دو حوزه صنعت هتل داری و رسانه

آشنایی با دو شرکت اخلالگر و نو اندیش در دو حوزه صنعت هتل داری و رسانه، در اصل، این شرکت‌ها یک روش «عادی جدید» هم برای مصرف‌کننده و هم برای شرکت ارایه‌دهنده‌ی سرویس و خدمات معرفی می‌کنند. این روش‌های جدید تقریبا در همه‌ی موارد بسیار متفاوت و بهتر از روش‌های قدیمی ارایه‌ی یک سرویس هستند. در ادامه دو شرکت‌ اخلالگر را که طی چند سال گذشته ظهور کرده‌اند، معرفی کرده و دلایل موفقیت آنها در ایجاد تحول و انقلاب در صنعت‌شان را شرح می‌دهیم.

صنعت هتل‌داری

هتل‌ها و مهمان‌سراها تنها گزینه برای مسافران، فرویشگران، مسافرانی که فقط با یک کوله‌پشتی سفر می‌کنند و خانه‌به‌دوشان دیجیتالی نیست. شرکت‌های نواندیشی مثل Airbnb صنعت هتل‌داری را دگرگون کرده‌‌اند. Airbnb وب‌سایتی است که به کاربران‌اش کمک می‌کند محل سکونت موقتی پیدا کنند. کاربران این سرویس می‌توانند خانه‌های خود را برای اجاره‌ی کوتاه مدت در اختیار مسافران قرار دهند. این شرکت به کمک تکنولوژی موبایل برای هرکسی که به دنبال سقفی می‌گردد، به روشی نامتعارف اما موثر یک مسکن فراهم می‌کند.

شرکت Airbnb به راحتی و مشتری‌مداری تاکید دارد؛ و از طریق یک برنامه‌ی ساده و آن‌لاین هم به صاحبان خانه و هم به مسافران کمک می‌کند. هیچ‌یک از محدودیت‌های هتل‌های سنتی در این الگوی تجاری وجود ندارد. Airbnb هم شرکتی است که نیازهای مصرف‌کنندگان برطرف می‌کند؛ نیازهایی که سال‌ها مصرف‌کنندگان را آزار می‌داد. کاربران Airbnb برای مسافرت هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی گزینه‌ها و حق انتخاب‌های زیادی برای محل اقامت کوتاه مدت‌شان دارند. آنها می‌توانند در اقامت‌گاه دلخواه‌شان و دقیقا در محل مورد نظرشان بمانند. صاحبان خانه هم به نوبه‌ی خود گزینه‌های جدیدی برای اجاره‌ی دارایی‌هایشان دارند.

شرکت‌های دیگری هم مثل VRBO به این عرصه پا گذاشته‌اند، اما هیچ‌یک از آنها نتوانسته به سطح Airbnb برسد؛ شرکت اخلالگری که در سراسر جهان هم‌نام با «خانه» شده است.

رسانه

«محتوا» کلمه‌‌ای است که این روزها در میان بسیاری از شرکت‌ها و صنعت‌ها محبوبیت بسیاری پیدا کرده است؛ و هیچ‌ شرکتی به اندازه‌ی فیس‌بوک از این نکته آگاه نیست.

شاید فیس‌بوک در وهله‌ی اول به عنوان یک رسانه به نظر نیاید، اما به سرعت نحوه‌ی تعامل کاربران با محتوا را تغییر می‌دهد که شامل اخبار فوری هم می‌شود. امروزه اکثر کاربران، اخبار روز خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. فیس‌بوک در قالب «نیوز فید» News Feed نحوه‌ی دریافت اطلاعات را کاملا متحول کرده که البته جای تحسین دارد.

فیس‌بوک با روش‌های گوناگونی به این مهم دست یافته، به عنوان مثال اینستاگرام را هوشمندانه تصاحب کرد. بزرگ‌ترین امتیاز فیس‌بوک تمایل‌اش به انجام آزمایشی کارهای جدید، از ویژگی‌های چت گرفته تا برنامه‌های خبری مثل Paper، است که گاهی اوقات نتایج مبهم و نامعلومی دارد. اوایل سال میلادی جاری، فیس‌بوک از همکاری با تعدادی نشریه برای سرویس «خبرهای لحظه‌ای» خبر داد؛ که محتوای ناشران را در نیوز فید فیس‌بوک نمایش می‌دهد. این فقط یک نمونه از فعالیت‌های محتوا-محور این شرکت است.

فیس‌بوک یک شرکت نواندیش دیگر است که نه‌تنها ترند‌های مصرف‌کنندگان را، مثل انتظارات بالای آنها برای رفع آنی نیازهایشان و آسایش، در نظر می‌گیرد، بلکه تکامل معیارهای ارزش‌گذاری مشتریان‌اش را درک می‌کند. فیس‌بوک نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از محتوا و همچنین رقیبان نوظهورش را زیر نظر می‌گیرد؛ که احتمالا دلیل اصلی موفقیت پی در پی این شرکت به شمار می‌رود.